מאז יצא "התינוק של גרבר" בעל לחיים שמנמנות וחיוך חסר שיניים, חולמים ההורים על ילד גרבר משלהם, אולם יש שלב בחיים (ואפילו שלב מוקדם) שילד ה"גרבר" גדל, והשומן אינו חמוד כל כך… ילד בעל משקל עודף סובל לעתים קרובות מדימוי עצמי נמוך וחווה עלבונות ולעג מצד חבריו. הילד בד"כ נמנע מפעילות חברתית וגופנית, הוא נשאר יותר בבית מול הטלוויזיה, מרבה לאכול, וכך מחריף את ההשמנה.

חשוב לזכור שמומלץ עד גיל 11 לערוך שינויים לאורח חיים בריא, המערב את המשפחה כולה, ולהימנע מ"דיאטה" לילד. הדרך המומלצת ביותר לטפל בילדים הסובלים מעודף משקל הינה תזונה נכונה ואורח חיים בריא כבר בגיל צעיר, שינויים בהרגלי אכילה קיימים ואימוץ הרגלי אכילה חדשים, תוך תמיכה והכוונה מקצועית של ההורים ולא של הילד. המטרה הינה לטפל בעודף המשקל ולהקטין את הסיכוי כי אותו ילד יהפוך למבוגר שמן הסובל מבעיות בריאותיות כגון סוכרת, לחץ דם ושומנים בדם.

המלצות לכל המשפחה

להלן מספר המלצות אותן המשפחה כולה צריכה לאמץ:

יש לקבוע ארוחות מסודרות בשעות קבועות לאורך כל היום.

ערכו במשותף טיולי אופניים, הליכות משותפות בפארק או בים.

לכו עם הילדים לבית הספר במקום להקפיץ אותו עם המכונית.

רשמו אותו לשיעורי התעמלות – אם הוא מתבייש אז בשלב הראשון לשיעורים פרטיים.

מומלץ כי ארוחה אחת לפחות ביום תתנהל במשותף סביב השולח. הימנעו מאכילה בזמן פעילות אחרת כגון צפייה בטלוויזיה או שימוש במחשב.

צמצמו באוכל תעשייתי ומוכן לפעם בשבוע.

העדיפו ממתקים וחטיפים באריזות קטנות ואישיות בכמות המתאימה למספר הילדים בבית. זה אולי פחות חסכוני בכסף אבל חסכוני בקלוריות.

הרבו בשתיית מים והימנעו משתיית משקאות ממתוקים.

דוגמא אישית וגיוון – תנו דוגמא אישית לילדים גם בנושא האוכל, ילדים צופים ולומדים מהוריהם. יש להתמיד ולהציע מגוון מזונות על השולחן, גם אם הילדים לא אוכלים אותם, כך יגדל הסיכוי שהילד יתנסה וילמד לאהוב מזונות מגוונים יותר ממה שהוא רגיל לאכול.

shutterstock_81178312
ערכו רכיבות אופניים במשותף עם הילד

דוגמאות לארוחות ערב משפחתיות:

פיצה ביתית על בסיס קמח מלא, רוטב עגבניות, גבינה צהובה 9% בתוספת פטריות, גמבה, בצל או ירקות אחרים בתוספת סלט ירקות עם מעט שמן זית.

פשטידת אטריות וגבינות 5% שומן בתוספת סלט ירקות.

לחם מלא פרוס בממרח אבוקדו וביצה קשה בתוספת מרק ירקות.

לחמנייה מלאה בממרח טחינה או חומוס או חצילים בטחינה בתוספת טונה או רוסטביף הודו עם ירקות כבושים כגון כרוב, מלפפון ופלפלים קלויים בשלל צבעים.

מרק אפונה או עדשים או שעועית לבנה כאשר המרק מלווה בירקות נוספים כגון גזר, סלרי, קישוא, דלעת, בטטה או תפוח אדמה בצורתם הטחונה, כך הילדים מקבלים קטניות וירקות רבים שלעתים הם אינם אוהבים אך כך הם לא מורגשים ומזוהים.

שקשוקה מעגבניות טריות ופלפלים בתוספת לחם.

ארוחה ישראלית המורכבת מביצת עין או חביתת ירק, גבינות רכות וקשות 5% שומן, זיתים, ירקות חתוכים וגרעיני תירס במקום תוספת הלחם.

ציזיקי מיוגורט 1.5% שומן מלפפונים שמיר וגבינה לבנה 5% שומן בתוספת קרקרים.

מוזלי – יוגורט 1.5%שומן עם מגוון פירות העונה חתוכים לקוביות, שתי כפות גרנולה וכפית דבש.

מאפה פילו במילוי תרד וגבינות וירקות מוקפצים בסגנון סיני.

 

דניאלה פיראן היא דיאטנית קלינית בסטודיו סי